Plavební sezóna 2018 na Baťově kanále zahájena

Plavební sezóna na Baťově kanálu odstartovala. Slavnostního odemykání se zhostil generální ředitel Povodí Moravy, s. p. Václav Gargulák, starosta Veselí nad Moravou Miloš Kozumplík a ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů, který se poté, co mu spadl při odemykání klíč do vody, nechtěně v Baťově kanále vykoupal.

odemykani Batova kanalu 2018 001

Foto zdroj: tisková zpráva Povodí Moravy

Baťův kanál slaví v letošním roce 80 let od doby, kdy po kanále proplula první loď. Povodí Moravy, jako správce vodní cesty, proto připravilo několik překvapení, které představilo při odemykání plavební sezóny 1. května v přístavu ve Veselí nad Moravou.

Číst dál...

Historie a současnost Baťova kanálu

batuv kanal

 

Baťův kanál neboli Průplav Otrokovice-Rohatec je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1935–1938 v délce 52 km, která spojovala Otrokovice s Rohatcem. Částečně vede po řece Moravě, jinak uměle vyhloubenými kanály s řadou pohyblivých jezů, plavebními komorami (14) a dalšími vodními stavbami. Na trase je celkem 23 mostů. Pod mosty byly vybudovány podchody (ochozy s okovaným sníženým zábradlím, přes které se táhla lana ke člunům). Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl lignit z Ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou. Na trase byla řada unikátních technických zařízení, např. výklopník uhlí mezi Rohatcem a Sudoměřicemi, lanovka pro přetahování člunů přes Moravu ve Vnorovech apod. U každé plavební komory byl postaven typický „baťovský“ domek pro obsluhu. Pozůstatky těchto památek, z nichž část je nyní rekonstruována, umožňují poznat technický um našich předků. V dnešní době je téměř celá vodní cesta v délce 52 km opravena, zprovozněno 13 plavebních komor a umožněna tak jak pravidelná, tak i turistická vodní doprava mezi Otrokovicemi a Petrovem, případně Skalicí (Slovensko). Turisté mohou využívat 8 přístavů a 16 přístavišť. Díky stavbě slovenského přístavu Skalica se stal Baťův kanál mezinárodní vodní cestou. V úpravách vodní cesty bude pokračováno s cílem dovést ji až do Hodonína a Kroměříže (tzv. Hanácké Athény). S využitím říčních úseků Baťova kanálu, které odpovídají svými parametry provozu větších lodí, se počítá při výstavbě vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Provoz na Baťově kanálu by zůstal zachován a díky vodnímu koridoru D-O-L bude napojen na síť evropských vodních cest.

Číst dál...